Het is een cliché, maar tegelijk een waarheid als een koe: een goede voorbereiding is het halve werk. Probeer alles wat je nodig hebt op voorhand te verzamelen. Maar drop je spullen liefst niet op een rommelig bureau: weinigen kunnen zich goed concentreren in een chaotische omgeving.
Oké, toegegeven, deze is makkelijker gezegd dan gedaan. Maar hé, als alle mogelijke afleidingen gewoon niet binnen handbereik zijn, wordt dat al een stuk eenvoudiger. Zet je telefoon op vliegtuigstand en verberg hem in de lade van je bureau. Of beter nog: laat een huisgenoot of collega er tijdelijk zorg voor dragen als je even echt niet gestoord wil worden.
Het is een goed idee om radiatoren te voorzien in je werkruimte: deze warmen snel op, dus je voelt je gauw op je gemak zodra je je kantoor of kamer binnenstapt. Via zoneregeling kun je kamers ook op vaste tijdstippen opwarmen. Denk aan de vergaderruimte op kantoor tijdens je wekelijkse lunchmeeting of je bureau thuis, wanneer je een dagje thuiswerkt. Zorg ook steeds voor een aangename kamertemperatuur: de meeste mensen zijn het productiefst bij een temperatuur van zo’n 22 graden.
Lukt het nog steeds niet om je te concentreren? Misschien ben je gewoon al veel te lang aan het proberen. Na één tot anderhalf uur hebben onze hersenen even een pauze nodig. Strek je benen, gun jezelf wat frisse lucht en ga op zoek naar een voedzame hap. Oh, en vraag die huisgenoot of collega gerust om je telefoon. Een beetje afleiding is nu wel welkom, niet?
Je kantoor of studeerkamer moet een plek zijn waar je graag komt en waar je rustig kan werken. Prop ze dus niet vol met onnodige meubels en accessoires, maar zorg voor genoeg ademruimte. Maak het gezellig met een paar kamerplanten en goede verlichting. Denk ook na over de juiste kleur: blauwtinten zijn rustgevend en verhogen de productiviteit, terwijl oranje stimuleert en je weer energie geeft.